Styret i UNIMA Norge 2020-2021

0

Tone Runsjø:

Teaterviter (UiO) Tone Runsjø (1967) er daglig leder i Viken Teaterråd og bor i Bærum. Har en sønn i tenårene og en hund.

Hovedoppgaven fra 1994 var om Kenneth Dean og frigruppa Teater X. Det var hennes første møte med figurteater. Selv har hun vært i flere frigrupper, og har vært instruktør for like mange i Viken og Oslo området. I dag har hun styreverv i NRT, DRAMAS, og utfører forvaltingsoppdrag for Viken fylkeskommune.

Hun har i over 30 år vært teaterinstruktør og produsent for lokalt teater. Både med profesjonelle, semi-profesjonelle og amatørteater. Med rundt fem produksjoner i året har det blitt mange forskjellige sjangre og ulike oppdrag. Innen det profesjonelle har hun fått ha regi på forestillinger med figur, og norgesturneer på kulturhus. Regien har ført henne innom fast arbeid på Kopperud Kulturproduksjon, Akershus Amatørteaterverksted, og avdelingsleder på dramalinjen Rud Videregående skole.

Tone har vært kulturpolitisk aktiv over mange år på regionalt og nasjonalt plan der hun har sittet i utvalg og vært høringsinstans for nye støtteordninger og fordelinger.

Blandt annet for Kulturdepartementet og Norsk Kulturråd. Teater for/med/av barn og unge har tatt mye plass, men hun vil helst jobbe med voksenteater. En utfordring i dagens teaterfelt utenfor institusjonsteatrene.

Målet i regi er alltid å lage et sterkt møte i teateret mellom publikum, stoff/ide og aktør – der både de i sal og scene påvirker energien og opplevelsen av øyeblikket.

De kan ta med seg en gave; en tanke, et sterkt møte, en reise, en ny dimensjon eller en følelse. Det mest interessante med teater er nettopp møtet i samme fysiske rom der alle sanser og kroppens uttrykk kan funke optimalt!

 

Line Rosvoll:

Line Rosvoll er Kunstnerisk leder ved https://www.dramatikkenshus.no det har hun vært siden 2014.

Line er utdannet ved regilinjen ved Statens Teaterhøgskole, nå Kunsthøgskolen i Oslo, og er etterutdannet ved Akademi for figurteater i samarbeid med DAMU/ Teaterfakultetet ved Akademiet for scenekunst i Praha og Divadlo Drak i Tsjekkia.

Med bakgrunn som regissør og dramaturg for b.l.a  Det Norske Teatret, Oslo Nye teater og NRK Radioteatret og gjennom 30 år i feltet med et 50 talls produksjoner som regissør har Line primært arbeidet med ny norsk dramatikk.

Hun ledet Norsk Dramatikk Festival som Kunstnerisk leder i åtte år og har alltid hatt et fokus og en særskilt interesse for figur- og dukketeater.

Som hun selv sier det: «Jeg kom inn i norsk teater da jeg var 19 år, jeg har brynet meg på Ibsen og Shakespeare, pugget min Aristoteles´ årsaks-sammenheng,  men har alltid blitt mest berørt og utfordret av møtene med samtidige og spesielt  levende dramatikere. Det visuelle teatret og figurteatret har alltid gitt meg det største rommet til meddiktning og nytenkning. Derfor er jeg opptatt av styrearbeidet i UNIMA og figurteatrets framtid både i Norge og internasjonalt.

 

Kristoffer Bakken Erichsen:

Dukkespiller Kristoffer Bakken Erichsen (1987) er for tiden PPU-student i Drama og teaterkommunikasjon ved OsloMet. Det var nettopp denne skolen som kastet ham inn i figurteaterverdenen i 2015, og siden har han blitt der. Han har turnert land og strand rundt med Teater DukkerOpp, Teater AVATAR og jobbet med bl.a. Riksteatret og WAKKA WAKKA. Hoveddelen av produksjonene har vært for barn, men det har også blitt mye moro for de voksne gjennom Puppet Slam, Dukke-Dragshow og arrangering av kurs i Impro og dukkespill på Det Andre Teatret for å nevne noe.

Kristoffer har vært styremedlem siden 2017, og var i en kort periode daglig leder i UNIMA Norge. Det var en inspirerende tid hvor han fikk mulighet til å skape mange kompetansehevende og relasjonsbyggende møtepunkter mellom UNIMAs fantastiske medlemmer. Han fikk også et lite innblikk i det store globale nettverket som UNIMA er. Så her er hans tips til alle UNIMAs medlemmer når pandemien er over: Få kontaktinfo av oss eller UNIMA internasjonal. Dra ut i verden. Møt UNIMA-mennesker. Se forestillinger. Start prosjekter. Diskuter. Vær uenige, men bygg hverandre opp. La oss vekke opp dukkene igjen!

 

Gunn Strand Eliassen:

Gunn Strand Eliassen har sin utdannelse fra Oslo Tegne – og maleskole (OTM) og Norsk Dukketeater Akademi (NDA) der hun var en del av det første kullet som tok en bachelor i figurteater under rektor Mona Wiig. Hun var utvekslingsstudent ved Akademiet for scenekunst ( DAMU) i Praha. Gunn er i dag enhetsleder i kultur og kinoseksjonen i Sandefjord kommune og er kunstnerisk leder av Markedet for scenekunst. Hun bor i Sandefjord med sin mann og har fire voksne barn.

 

Ragni Halle:

Ragni Halle (1988) er skuespiller/dukkespiller/scenekunstner med utdannelse fra Nordic Black Xpress (2015) og Akademi for scenekunst (2019), som for tiden studerer PPU på KHiO.

Hun har bakgrunn fra og et bankende hjertet for figurteater. Veien mot å kunne kalle seg dukkespiller, var lang, svingete og morsom. I tillegg til å dra på workshops i inn- og utland, gikk hun i lære hos bl.a. Annika Udo, Kari Noreger, Marianne Edvardsen og Levende Dukker, og eglet seg generelt innpå alt hun over av figurteater i Norge (noe som ble lettere etter hun oppdaget UNIMA i 2010).

Ragni har jobbet som skue-/dukkespiller for bl.a. Riksteatret, Kattas Figurteater Ensemble, Brageteatret og Grenland Friteater, samt produsert egne forestillinger. De siste årene har hun vært frem og tilbake til Johannesburg hvor hun har jobbet som regissør og scenograf med sør-afrikanske teatermakere. Gjennomgående i Ragnis arbeidsmetode, er et ønske om å skape helhetlige universer der både lyd, materialer/objekter, lys, tekst og kropper kan være like essensielle for å få fram nettopp den idéen man ønsker å formidle.

Utover sitt utøvende virke, har Ragni holdt workshopper i figurteater og devisingmetoder i inn- og utland, for alt fra barnehagebarn til skuespillerstudenter til glade amatører. Hun er initiativtaker til Puppet Slam Oslo – åpen scene-dukketeaterkabareter for voksne, som har funnet sted på Caféteatret og Det Andre Teatret, tidvis i samarbeid med UNIMA Norge. Etter et par års pause, er Puppet Slam på vei tilbake (med noen små pandemiske forsinkelser).

Ragni var styremedlem i UNIMA Norge i 2012-2015, og sitter nå i perioden 2019-2021.

 

DOMINIKA MINKACZ (varamedlem):

DOMINIKA MINKACZ – SIRA er skuespiller og dukkefører med mastergrad fra Teaterakademiet AST i Wroclaw, Polen. I 2007 flyttet hun til Norge og giftet seg med en nordmann. De første årene jobbet hun som dramalærer i Kulturskolen. I 2015 startet hun sitt eget teaterkompani, Open Window Theatre i Bergen. Siden da har hun produsert fem forestillinger og jobbet målrettet med teaterproduksjoner for barn og voksne. Kompaniet tilbyr forestillinger der forskjellige virkemidler møtes: dukker, objekter, masker, animasjon, skuespill og fysisk teater. Dominika samarbeider med norske og utenlandske kunstnere for å skape forestillinger som utfordrer publikum og som gir verdifulle og overraskende teateropplevelser. Hun er produsent, kunstnerisk leder og utøver. Open Window Theatre turnerer nasjonalt og internasjonalt, og er en viktig ressurs for figurteatermiljøet.

Dominika har blant annet samarbeidet med Den Nationale Scene, Riksteateret, Det Vestnorske Teateret og Teater Corpus som instruktør, skuespiller, dukkefører og veileder.

Dominikas visjon er å øke interessen for figurteater i Norge. Det å skape teaterkunst, som utfordrer og vekker publikums nysgjerrighet er et av hennes største mål. Selve forståelsen av hvor viktig teaterkunst for barn og voksne er, bør vi også sette lys på. Hun tror sterkt på figurteaterets kraft, som åpner nye dører i publikums sjeler. Det igjen fører til bedre forståelse av hvem vi er.

 

Andrea Norvik Jervell (Varamedlem):

Utdannet fra Teaterhøgskolen i Trøndelag, Nord Universitet (2016).

Driver kompaniet Kvadratteatret som i hovedsak lager forestillinger for barn og unge.

Etter utdanningen har hun medvirket i ulike produksjoner og prosjekter gjennom blant annet: Ibrahim Fazlic Productions, Smæsh, Åkken Bom Produksjoner, Framifrå Teater og Théâtre National Wallonie Bruxelles.

Dele.

About Author

Kommentarer er stengt.