Sanselig og interaktivt. Intervju med Katrine Strøm om Katma.

0

Katrine Strøm har drevet og vært kunstnerisk leder for kompaniet Katma i 20 år. Hun er også fast ansatt på Hålogaland Teater i Tromsø. Vi har tatt en prat med henne om hvordan det går med Katma og om teater for barn og unge generelt.

Hvordan står det til med Katma for tiden?

Det står veldig bra til! Vi turnerer masse og lager nye forestillinger. Vi har tre forskjellige forstillinger som er turneringsaktuelle for tida: Mørkmodig, Ritsj og Utsikt. Vi har aldri hatt så høy aktivitet som akkurat nå. For tida er Utsikt på turné i Viken.

Den siste produksjonen deresUtsikt tar på alvor at vi er midt i en pandemi, kan du fortelle litt om forestillinga og si litt om hva hvilke tanker som ligger bak produksjonen?

Vi skulle reise på turné med Ritsj og hadde booka mange forestillinger, men så kom koronaen og ødela alt. Men med koronamidler fra Kulturrådet fikk vi – i samarbeid med Hålogaland Teater – laget ei forestilling som kan spilles uansett. Den er laget slik at barna i barnehagene vi spiller for, sitter inne og ser ut på forestillinga som foregår utenfor. Vi tok utgangspunkt i det barn ser mest av under pandemien: Det at alle må vaske seg. At de ikke får feira bursdag på vanlig vis. At de må leke mye alene.

Dette er ei fullt og helt koronavennlig forestilling. Aktørene er aldri i berøring med noe i barnehagene – uteleker, klatrestativ eller lignende. Vi har med oss alle objektene som skal brukes. Vi har spilt 110 forestillinger på et halvt år! På et helt år blir det flere hundre. Forestillinga er fleksibel. Den spilles ute, og den kan spilles i alle formater – den kan til og med kuttes ned til rundt ti minutter.

Hvordan er forestillinga blitt mottatt?

Vi har fått veldig gode tilbakemeldinger. Barnehagene har jo ikke kunnet besøke biblioteker eller dratt på utflukter som vanlig. Derfor har det at det har skjedd noe magisk utenfor vinduene i barnehagene gjort veldig, veldig sterkt inntrykk på barna. En interessant ting er at barna kan snakke om det som skjer mens forestillinga utspiller seg. Det fører til stor interaktivitet. De voksne melder at det er fint å se ei forestilling med en så rolig rytme. De mener at barna blir fylt av energi ved at forestillinga har gjort inntrykk på dem.

Hvilke tanker har du om det som produseres av teater for barn og unge for tida? Er det noen tydelige trender her? Hvilke utfordringer (ikke bare pandemien) er det?

En klar utfordring er at det er vanskelig å få anmeldelser av forestillingene våre. Utsikt har bare fått én anmeldelse – den ble publisert i Periskop, skrevet av Anki Gerhardsen. Men trender: det jeg har opplevd siden jeg startet med Katma for 20 år siden, er at mange spennende kunstnere ønsker å lage teater for de minste. Mange ønsker å lage teater som tematiserer også det ubehagelige. Det er absolutt ikke bare kjente bøker som blir utgangspunkt for forestillinger for de minste. Og interaktivitet! Det er for mye snakk i teateret! Det snakkes og snakkes og snakkes. Det mye konklusjoner, mye moral. Jeg vil lage bilder og stemningsreiser – undringsrom og refleksjonsrom. Jeg vil vekke fantasien. I forestillingene våre har vi aldri ord. Vi vil at forestillingene skal være som ei billedbok å bla i. Og vi vil ha fysiske møter. Vi vil at publikum skal se verden på nært hold. Teatret skal være sanselig. Mørkmodig ligger i ro fordi den er så interaktiv. En bekymring er om vi må se bort fra slikt interaktivt teater framtida? Uansett – selv om jeg er ansatt ved Hålogaland Teater – det er i det frie feltet at vi finner de mest spennende produksjonene!

Hva slags forhold har du til figurteater?

Jeg har alltid med elementer av figurteater i forestillingene. Jeg jobber alltid med objekter, men ikke rent dukketeater. Jeg jobber mye med dansere. De er ikke helt mennesker, men kan framstå som dukker. Jeg lar meg inspirere av dukkenes verden.

Hvor går veien videre for Katma?

Den nye teatersjefen på Hålogaland Teater (HT) har omfavnet Katma. Vi skal lage en ny forestilling for ungdom sammen med HT. Interaktivt teater. Dette blir eksklusivt teater fordi det er interaktivt.

Under Festspillene i Nord-Norge (FiNN) skal vi ha premiere på Bølgebrus. Her er det havet som er tema. Det er en park som består av stein og sand. Et akvarium er med. Målet er å la barna – og andre – bli kjent med det som befinner seg under havet for at de skal ta vare på havet i framtida. Noe av forestillinga skal foregå i sand, andre ting i vann. Dette blir en leken og interaktiv form som vi tror passer for folk i alle aldre.

Da er det bare å ønske Katma lykke til videre med kommende prosjekter. Vi i Ånd i hanske lover å følge godt med.

Dele.

About Author

Kommentarer er stengt.