Objektene snakker for seg selv
Agnès Limbos, en mester innenfor objektteater i Europa, har ankommet Stamsund. I tillegg til å gjeste Figurteateret med én av sine aktuelle forestillinger – There is nothing in my life that shows that I am ugly on the inside har Agnès også takket ja til å holde en workshop 7. – 17. oktober. Figurteaterets satsning på kompetanseutvikling av det visuelle scenekunstfeltet i Norge begynte for et par år siden, og fortsetter nå i full styrke. I denne høstens workshoprunde er vi ti deltakere fra seks ulike land: USA, Frankrike, Spania, Portugal, Norge og Russland.
Fra venstre: Denis Polevikov, Ana Luz de Andres, Ánne Mággá Wigelius, Samy Caffonnette, Reidun (aka den kuleste kjøkkensjefen i Nord-Norge) Pénélope Hervouet, Agnès Limbos, Morgan Euzenat, Tone Nybø, Tuva Hennum, Mafalda Silva, Eliana Fabiyi, Pierre Lac.
Foto: Anne Silje Kolseth
av Mafalda Silva
Dagen før workshopen begynner, er jeg fremme i Stamsund akkurat tidsnok til å få med meg Agnès’ forestilling. Jeg klarer ikke helt å plassere det jeg ser inn i en sjanger. Det er en kvinne i pelskåpe som ligger på gulvet. Hun har kun på seg én sko. En stemme surrer over radioen. Et badekar. Et litt mindre badekar. Kvinnen dør om og om igjen. Agnès’ lek med objekter er fragmentert og tiltrekkende på underlig vis – absurd i det ene øyeblikket og tragisk i det neste. Jeg går fra å henge med i narrativet, til å miste tråden, til å plutselig bli slått i bakken av øyeblikk der mening og metafor åpenbarer seg på en brutal måte.
«There is nothing in my life that shows that I am ugly on the inside», av Cie. Gare Centrale.
Foto: Nicolas Meyer Poudriere
De neste dagene får vi lære mer om den ivrige belgiske kunstnerens syn på sjangeren hun har viet store deler av livet til. Med bakgrunn fra Lecoq-skolen i Paris, etablerte Agnès Limbos la Compagnie Gare Centrale i 1984 i Brussel. Gjennom 19 produksjoner og over 3500 spilte forestillinger, har hun utviklet en særegen visuell signatur med fokus på objektet som fortellende aktør.
«There is nothing in my life that shows that I am ugly on the inside», av Cie. Gare Centrale.
Foto: Nicolas Meyer Poudriere
Agnès’ filosofi tar utgangspunkt i at vi mennesker projiserer mening inn i det vi ser hele tiden, helt intuitivt. Assosiasjonene våre er delvis kulturelt betinget, delvis forbundet med hva vi selv har opplevd gjennom livet og hvilke erfaringer vi har knyttet til visse objekter. For eksempel: hadde jeg sett en kleshenger blitt plassert i et teatralt rom, så hadde tankerekken min muligens vært: «abortsaken, orden, klær. Klovneforestillingen min som jeg hadde som eksamen på HiNT/Nord universitet i 2019 der jeg brukte masse kleshengere». I Agnès sitt perspektiv på objektteater handler det om å bruke denne sterke assosierende kraften som ligger latent i forholdet mellom mennesket og objektene.
Under workshopen begynner vi derfor med øvelser der vi – de menneskelige utøverne – skal gjøre svært lite. «No manipulation!», sier Agnès. I begynnelsen blir det essensielt å motstå trangen til å «spille situasjoner» og «gi liv» til objektene gjennom bevegelse i figurteaterets klassiske forstand. Ved å holde avstand til objektet og rette fokuset mot det med nøytrale blikk, kan vi som utøvere skape rommet som trengs for at publikums assosiasjoner kan flyte fritt.
I tillegg blir det viktig å ikke bruke objektene «som de er ment til å brukes» i etableringen av realistiske situasjoner som utspiller seg over tid. La oss ta et eksempel der jeg hadde misforstått oppgaven. Jeg spiller da en situasjon i en nokså realistisk spillestil der en kvinne venter på at mannen skal komme hjem fra jobb. Hun mistenker utroskap. Jeg hadde valgt en telefon, en vinflaske, en avis og sigaretter for å hjelpe meg i fortellingen. I denne realistiske settingen blir objektene derimot aldri noe mer enn rekvisitter, ifølge Agnès. De er til stede i scenen som «døde props», og det er den menneskelige utøveren alene som kan foreslå mening i det som skjer. Det skapes ingen distanse og dermed ikke noe opphøyd metaforisk rom der publikum kan projisere assosiasjoner inn i objektene. Vi ser en kvinne som bruker en telefon til å ringe med fordi hun lurer på hvor mannen er. Når objektet brukes konsekvent i tråd med dets funksjon, undrer vi oss ikke over hvilken metaforisk betydning det kan ha.
Vi er altså et annet sted enn i den realistiske spillestilen. Agnès forteller at det er likevel ingenting i veien for at slike korte (!) øyeblikk av realistiske situasjoner kan inngå i hennes objektteater. Men det er viktig at de kommer som et flash, og ikke etablerer seg over tid.
Den siste dagen får vi én siste individuell oppgave av Agnès. Tanken er å lage en sekvens med maksimum fem objekter. Ved bruk av objektene skal vi lage en kort annonse for å fronte en eller annen sak som vi synes er viktig.
Tidligere i uka hadde jeg laget en sekvens om Nellikrevolusjonen i Portugal i 1974 og hvordan fascismen har påvirket min familie. Jeg tenkte derfor at det hadde vært en god idé å finne en litt mer lystig sak denne gangen, muligens om metroen i Paris? Men objektene jeg fant ledet plutselig en helt annet vei
Ingen ytringsfrihet i diktatur
Jeg endte opp med å vise følgende:
En ung kvinne sitter ved et lite, rundt bord. Hun tar opp fargerike kritt, og plasserer dem ett etter ett stående på bordet. Når alle krittene er plassert, kommer lyden av barnelek mens kvinnen fortsetter å se på krittene. Så stopper lyden. Kvinnen ser opp mot himmelen. Kvinnen fører et militært fly inn i scenen, og den flyr over de fargerike krittene. Kvinnen plasserer en boks med synåler rett under flyet. Så snur hun boksen opp ned.
Alle nålene faller ned på de fargerike krittene med et smell, og sprer seg utover bordet. Noen nåler sklir hele veien forbi bordkanten og faller på bakken. Flyet forsvinner. Ett og ett erstatter kvinnen de fargerike krittene med små, avkappede biter av rødt garn. Kvinnen ser så mot publikum for første gang og sier: «Civilians are never a target. Ceasefire now.»
Etter jeg har vist, så skynder flere workshop-deltakere seg for å hjelpe meg å rydde nålene. Sammen sliter vi med å plukke opp de bittesmå, skarpe spissene. I de sekundene kjennes det ærlig talt ut som om jeg har bombet barn. Med ett forstår jeg mer av det Agnès har prøvd å fortelle oss om objektene som katalysatorer for sterke narrative opplevelser.
(Det tar flere minutter å plukke opp de utallige synålene og legge dem tilbake i boksen. Mange timer senere finner jeg drøssevis av dem fortsatt på gulvet, spredt over et stort areal.)
Denne workshopen har vært en viktig påminnelse om vår felles iver etter å lese mening inn i det vi ser, og hvor mye man kan fortelle med enkle elementer når man først finner ladede objekter. Det har vært en sann glede å lære av en så erfaren kunstner som Agnès. I tillegg er det en stor en berikelse å ha vært i en gruppe med mennesker fra ulike land i en slik workshop. Flere ganger kom det opp interessante diskusjoner om hva som er populærkulturelle assosiasjoner til ett og samme objekt, sett med brillene fra hver våre hjemland. Så var det spennende å lytte til de ulike historiene som kom opp nettopp takket være bredden i bakgrunn som gruppa hadde.
Tusen takk til alle involverte!! Og heia nysgjerrigheten, utforskningen, ambisjonen, delingen, og rausheten. <3
Mafalda Silva
27. oktober 2024