Kjære lesere!

Vi i redaksjonen er stolte over og glade for at vi fortsatt kan lage Ånd i hanske, og at du, kjære leser, følger med. Figurteatret lever i beste velgående, og det bør ha et tidsskrift som skriftliggjør og løfter fram aktuelle saker som angår feltet.

Sørgelige saker hender rundt oss. «I dag står vi i en situasjon hvor mange profesjonelle kulturinstitusjoner er under angrep. Det blåser en kulturfiendtlig vind over landet», skriver Knut Alfsen i en kommentar du kan lese i denne utgaven av Ånd i hanske. I disse tøffe tidene trenger vi mer kunst og kultur, ikke mindre. Vi trenger levende kunst, og vi trenger å oppleve teater sammen.

Triste tider til tross – det skjer mye på figurteaterfronten. I denne digitale utgaven av Ånd i hanske får vi et livlig reisebrev fra Maia Lohre Køhn som er på turné med Fantorangen. Vi ser oftest på teater med et utenfraperspektiv, så dette blikket innefra forestillinga er unikt og interessant. Fantorangens skaper Tiina Suhonen som også er rådsmedlem, skriver om hvordan hun og Sean Morrissey i Pisto puppets&props arbeidet i et internasjonalt samarbeidsprosjekt i Serbia. Det ble til forestillingen Stara Planina som handler om å verne om naturen på Balkanfjellene. Det er verdifullt å lese om selve skapelsen av en forestilling, om hvordan man helt konkret går til verks og til verkstedet for å virkeliggjøre ideene sine. Karen Høie gjør noe av det samme når hun skriver om hvordan Kulturproduksjoner samarbeider med Nasjonalmuséet i Slovakia, Modrý Kameň National museum for Puppetry and Toys og Art Academy i Bratislava for å skape figurteaterforestillinga Death of the Puppeteers.

Vi presenterer også tekster om de to internasjonale figurteaterfestivalene våre, Go figure! og Figur i Fossekleiva. Begge disse viktige festivalene presenterer forestillinger av høy kvalitet og vi krysser fingrene for at de fortsatt vil bestå i mange år framover.

På Figurteatret i Nordland er det også som vanlig, full aktivitet. Torunn Tusj har gjort et intervju med den kunstneriske lederen ved FiN, Yngvild Aspeli. Og Mafalda Silva har vært der på kurs med Agnes Limbos som er figurteater/objektteater-kunstner fra Belgia. Hun forteller om dette i denne utgaven.   

Gjennom UNIMAs nordiske samarbeid er det allerede gjennomført flere Puppet Saturdays som er digitale workshops om sentrale emner. Leder for UNIMA Norge, Erlend Rødal Vikhagen, presenterer dette for oss. Han har også tatt initiativ til at medlemmer som har brukt UNIMAs lokaler på Høvik til forestillingsarbeid, forteller litt om arbeidet sitt. Disse snuttene publiserer vi, og de gir oss et nyttig og interessant blikk inn i hva som rører seg i figurteatret i Norge akkurat nå. Maia Lohre Køhn har intervjuet Robsrud & Dean som i høyeste grad er i live og holder på med spennende ting. Og Knut Alfsen skriver minneord om Randi Nilsen som dessverre ikke er blant oss lenger.

Ånd i hanske er bedt om å delta med en tekst i et teatermagasin som UNIMA International kommer til å lansere på figurteaterdagen 21.mars 2025. Vår tekst er en presentasjon av Wakka Wakka. Vi er stolte av å bli presentert sammen med de andre solide figurteatertidsskriftene som også er representert her.

Denne utgaven av Ånd i hanske hadde ikke vært mulig uten solid innsats fra den svært kompetente og hardtarbeidende redaksjonen i Ånd i hanske. Stor takk og applaus til Erlend Rødal Vikhagen, Maia Lohre Køhn og Torunn Tusj! Og vi takker og bukker også for velskrevne og interessante bidrag fra Knut Alfsen, Mafalda Silva, Karen Høie og Tiina Suhonen!

I Ånd i hanske vil vi ha blikket inn mot det konkrete arbeidet figurteaterkunstnerne gjør, både i Norge og internasjonalt. Dette er medlemmenes blad, så kom gjerne med innspill til hva du vil lese om i kommende utgaver!

 

God lesning!