Ja, vi elsker Go Figure!
Enhver hovedstad bør ha sin egen figurteaterfestival. Og det har faktisk Oslo, men vi ønsker oss selvsagt en enda bedre finansiert festival. Det er imponerende hva folka bak Go Figure! får til med lite midler, men de fortjener et økonomisk løft. Årets festival presenterte flere forestillinger av svært høy kvalitet.
av Elin Lindberg
Både på Kloden teater og på Trikkestallen sørget bandet Trio Oro for god festivalstemning. Trioen består av Fredrik Aakre på blokkfløyte, Adrian Arntzen på gitar og Espen Granseth på djembe. De spiller livlig folkemusikk fra mange land. Og mange land og mange retninger er noe som passer til Go Figure! 2024.
Figurteater som drag show
Festivalen startet med et vorspiel på Salt. Varun Nariner er en indisk figurspiller som utforsker krysningen mellom drag, identitet og figurteater. Han presenterte Dragged out – og ja, det var både dragshow og figurteater. Varun er en del av Safemuse www.safemuse.org som er en organisasjon som arbeider for kunstnerisk frihet og trygge arbeidsforhold for forfulgte kunstnere over hele verden. Varun Narain og drag queen-dukkene hans framførte en feiring av disco-livet i skapet i begynnelsen av 1980-tallet. I programmet presenterte han en gammel, indisk definisjon på figurteater: «En dukkespiller er en sjel på leting etter en kropp, og en dukke er en kropp på jakt etter en sjel».
Animaliatrilogien
Wakka Wakka spilte hele Animaliatrilogien under Go Figure! – både Animal R.I.O.T, The Immortal Jellyfish Girl og den helt ferske Dead as a Dodo. Kirjan Waage og Gwendolyn Warnock er kjernemedlemmene i Wakka Wakka. De har regi på forestillingene, lager dukker og scenografi, og de spiller selv. Ånd i hanske har skrevet om dem flere ganger. Ole Petter Ribe har anmeldt The Immortal Jellyfish Girl.
Mørkt, dystopisk, varmt og dypøkologisk. Det er håp for dyra, ikke for menneskene
Scenen på Trikkestallen er mørk, det glimter små lys, det blir flere lys, en stjernehimmel? Nei, dette er dukkespillerne, figurførerne. De er ni til sammen. Alle kledd i glinsende, svarte drakter. Og vi er under jorda. To skjeletter driver og graver. Det er de to vennene «Neandertaleren» og «Dodoen». De er på jakt etter bein. Dodoen har fullstendig skjelett, men det har ikke vennen, han mangler et lårbein. Og de finner lårbein, som blir stjålet av en skjelettprinsesse som har en far som er en skjelettkonge og her blir det hardcore rockekonsert og publikum klapper for dette er skikkelig bra. Karakterer i fleng, historien svinger seg uforutsigbart videre. Alltid er det vanskeligheter på veien som må overvinnes. Historien har et klassisk reisemotiv. Vi skal til overflaten, vi skal overleve. Og vi må over elva Styx feil vei. Og hvem er herrer i oververdenen? Jo det er de elskelige herrene fra Wakka Wakkas Animal R.I.O.T. Wakka Wakka er på dyrenes side, ikke på menneskenes. Og de er på fantasiens og skaperkraftens side. Og de er svært dyktige håndverkere og figurførere. De er profesjonelle til fingerspissene samtidig som de er lekne, humoristiske og dødsens alvorlige. Det er mye mørke i forestillinga. Scenene er litt lange. De blir litt seige, ja, i lengste laget, selv om de er fylte av handling – kanskje det skulle vært litt kutt her og der. Men uansett er den uforutsigbare dramaturgien Wakka Wakka bruker, absolutt en hyllest til menneskelig skaperkraft og fantasi.
Boy, Dodo and shovel
Foto: Richard Termine
Yngvild Aspeli
Yngvild Aspeli er en nestor i norsk figurteater. Forestillingene hennes har gjennomgående svært høy kvalitet. Vi har både presentert henne og arbeidet hennes flere ganger i Ånd i hanske. At hun nå er blitt kunstnerisk leder for Figurteatret i Nordland bør være en garanti for at det blir produsert figurteater på øverste nivå der. Aspeli har flere ganger tatt utgangspunkt i klassiske tekster – denne gangen: Et dukkehjem av Henrik Ibsen.
Aspeli er stort sett alene på scenen som Nora, sammen med dukkene. Det styrker Nora-figuren. Så lenge det ikke er henne – eller de andre figurspillerene som er med, som animerer dukkene, er hun den eneste levende på scenen. Det understreker den ensomheten Nora står i som en voksen i et hjem der hun blir sett på som et barn eller en som ikke har makt over sitt eget liv og sin egen framtid. Det er mørkt og alvorlig. Selv tarantellaen som i stykket er en dans, blir her til en stor, giftig edderkopp som tar over hele dukkehjemmet og blir et frampek på at hvis hun blir i hjemmet uten at det skjer forandringer, står hun i fare for å dø.
Bananaz med Langt ute og lengst inne
Eksklusivt. Jeg møter i god tid denne iskalde lørdagen i juni. Bananaz – foreningen for scenekunst skal spille Langt ute og lengst inne på Sentralen, i Gymsalen. De som står bak denne installasjonsforestillinga er Kristin Ryg Helgebostad, Marie Bergby Handeland og Ingeleiv Berstad i samarbeid med arkitekt Steinar Dyvik. Vi er to som skal se forestillingen på dette tidspunktet – den vises bare for to tilskuere per gang. Det kommer to svartkledde, vennlige personer som skal være våre ledere. Min leder holder armen min. Hun ber meg lukke øynene og følge henne. Hun forklarer vennlig, bestemt, men mykt hvordan jeg skal gå. Her er det trapp. Her er det et gelender, her en dørkarm. Jeg skal etter en stund sette meg på en benk, legge meg ned og stikke ansiktet mitt så lang jeg kan inn i et «pelskledd» vindu. Så skal jeg åpne øynene. Det er helt mørkt. Jeg ligger greit og ganske behagelig. Til nå har jeg vært fokusert på bevegelsen. Jeg må følge ledsagersken min. Ikke trå feil i trappa. Ikke falle. Jeg føler med føttene. Handa. Stole på. Ha tillit til et menneske jeg ikke har sett for. Er det helt naturlig? Er det modig? Er det helt idiotisk og naivt? Jeg ligger i mørket. Nå er det hørselen. Jeg hørte noen som sang under en bryllupsmottakelse som foregikk i rommet ved siden av venterommet før forestillinga. Bryllupet kan jeg ikke høre lenger. Nå hører jeg en dur. En maskindur. Den er ikke ubehagelig. Jeg hører også min egen tinnitus som er som mest merkbar når kroppen er sliten. Jeg tenker på meg. Det er tid til egenomsorg her i mørket på benken. Så er det et lite lys i mørket. Små glimt. Det er rolig. Ikke noe stress. Her kan jeg se hva jeg vil. Det vesle lyset kan gi opphav til en mengde fortellinger og assosiasjoner. Det oppleves som lyset er et stykke unna. Så blir det mer abstrakte bilder – også med masse rom til assosiasjon. Det ser pels ut. Det ser under vann ut og jeg tenker på det og husker hvordan jeg som barn elsket å ligge i båten og se ned på grunna der det bevegde seg eremittkreps, sandflyndrer og småfisk, krabber. Men dette er en underverden der alt er uforutsigbart. Der er hender. Hendene ser vennlige ut, men hender kan også være farlige. Det er rolig, meditativt, men ikke søvndyssende. Det er en snert i handkoreografien som holder meg på alerten. Hvor mange hender er det? Bruker de speil? Hvordan ser rommet jeg ser inn i egentlig ut? Hvordan skapes perspektivet, er de virkelig langt unna, eller er de rett foran nesa mi? Man kan stille seg slike spørsmål, eller jeg kan bare være i dette øyeblikket. Se og la meg lede fysisk. Dette er meg. Dette er min persepsjon. Jeg er helt våken og klar. Dette er ekte kunst. Dette er ekte mennesker. Jeg er et ekte menneske. Jeg skaper min persepsjon. Jeg stoler på menneskene rundt meg. Jeg tar imot omsorg. Jeg opplever. Jeg lever.
Fra Langt ute og lengst inne
Foto: Tale Hendnes
Mer
Nordpolen figurteater presenterte også figurteater for få publikummere om gangen – faktisk bare én. Erie Descent er Nordpolen Teaters tredje forestilling, den hadde urpremiere på Go Figure! i år. Nordpolen Figurteater er et tverrkunstnerisk figurteaterhus på hjul opprettet i 2023. Teatret knytter til seg kunstnere og komponister innen ulike sjangre til hver forestilling. Disse får frie tøyler til å utforme konsept og lydbilde innenfor teatrets praktiske rammer – en mellomstor boks og et headset. Gruppen har røtter i europeiske tradisjoner med omreisende dukketeatervogner og latin-amerikansk teatro lambe-lambe, er målet å kunne spille hvor som helst, for hvem som helst.
Det er Boris Kourtoukov og Elise Dypvik som står bak Erie Descent. Musikken er ved Vilde&Inga. Det er teatersjefen sjøl, Ragni Halle, som er figurfører.
Jeg fikk dessverre ikke sett dette pop-up-teateret denne gangen, men neste gang det dukker opp skal jeg gripe sjansen.
Mer Go figure!
Økohelter viste Sticky både som åpen forstilling og som en del av «Avslappa program» som er for alle som har behov for et mer avslappa klima i teaterrommet, eller de som trenger tilrettelegging av ulik art. The Krumple viste Déjà og Kompani Oval viste Skibbrudden under festivalen. Og Krummelanke viset Pling i bollen under «Avslappa program». Et fyldig program altså.
Det er ingen tvil om at vi trenger en stor figurteaterfestival i hovedstaden vår. Vi må ha mer kunst og kultur, ikke mindre. Vi har drivende dyktige utøvere, vi har modige kunstnere som er nyskapende i figurteaterfeltet. Disse vil vi se på kommende versjoner av Go figure! Og vi vil se ny internasjonal figurteaterkunst. Årets festival viser at Go figure! garanterer for kvalitet!