Tekst: Torunn Tusj
Svaret er tredelt. Man avlyser, man gjør det digitalt, eller man lar festivalen få en ny form.
Januar 2020. Året er helt nytt, men London er vårlig og varm, og full av store og små internasjonale kompanier som viser figurteater under London Mime (London International Mime Festival). Ingen ansiktsmasker eller antibac. Vi sitter tett i tett i Londons teatersaler og nyter scenekunst i verdensklasse. Nyhetene oppdaterer oss jevnlig om koronasmitte på et cruiseskip utenfor Japan, men det er så langt borte. Det angår oss ikke. På Heathrow den siste dagen i januar, er det noen få passasjerer med ansiktsmasker. De blir lagt merke til …
På vei hjem fra London til Lisboa, planlegger A Tarumba Teatro Marionetas sin 20. FIMFA Lx-festival. Programmet er spekket med forestillinger fra hele verden, og tanken om at det ikke skal bli mulig å gjennomføre på grunn av koronaviruset, er over hode ikke til stede.
Mars 2020. Lock down. I Italia, Frankrike, Belgia … I slutten av mars, er mer enn 100 land helt eller delvis nedstengt. En internasjonal festival i Lisboa lar seg ikke gjennomføre, og FIMFA Lx20 blir utsatt til 5. august.
På Black Box, derimot, går Oslo Internasjonale teaterfestival nesten som planlagt. Noen få internasjonale forestillinger blir avlyst, men vi forstår ennå ikke fullt ut hvor vi skal.
April 2020. Biennalen FIDENA, den lille perlen av en festival i Bochum, Tyskland avlyses. Landet er fremdeles helt nedstengt, og en festivalgjennomføring med internasjonalt program lar seg ikke gjennomføre.
I Norge vedtar regjeringen et forbud mot å arrangere kultur- og idrettsarrangementer som ikke kan ivareta kravet om 2 meters avstand frem til 15. juni. Dermed blir både Stamsund Internasjonale Teaterfestival, Go Figure! Festival for figurteater og visuell scenekunst i Oslo, Heddadagene og Porsgrunn Internasjonale Teaterfestival (PIT) avlyst.
I Bergen, derimot, kaster de seg rundt. Festspillene i Bergen er et samarbeid mellom så og si alle kulturinstitusjoner i byen, der både kommune, fylke og næringsliv er involvert. Festspillene er Bergen, og Bergen er Festspillene. Avlysning kommer ikke på tale.
Mai 2020. Både kjente og ikke så kjente musikere over hele verden har allerede innkassert flere månedslønner på å streame konserter. Fra sin egen stue, eller fra nedstengte konsertlokaler som villig stiller scenene til disposisjon. Festspillene i Bergen plukker opp trenden, går digitalt, gjør programmet gratis og får kjempesuksess. Vi aner en trend …
Samtidig med at Festspillenes publikumstall går opp, går smittetallene ned, og flere og flere land slipper gradvis opp nedstengingen. Vi går en lovende sommer i møte, og gleder oss til høsten når vi igjen kan gå på teater.
August 2020. Det settes smitterekorder på alle kontinenter, og Norge må igjen ta grep. I Oslo blir det påbudt med munnbind der du ikke kan holde 1 meters avstand, og alle landets offentlige arrangementer har en begrensning på 200 personer … som må kunne holde avstand til hverandre.
A Tarumba Teatro Marionetas har brukt sommeren godt, og er forberedt denne gangen. Det storslagne programmet er nedskalert til 8 forestillinger, som heller får flere spilledager. A Tarumba mener at møtet mellom sal og scene er det viktigste akkurat nå, og med svært strenge smittevernstiltak gjennomfører de festivalen. Ingen av kompaniene har opptrådt for publikum de siste seks månedene, og til tross for det nedskalerte formatet, blir dette den mest følelsesladde festivalgjennomføringen i FIMFAs historie. De blir vitne til det vi allerede vet: Mennesker trenger kunst!
Oktober 2020. Også Figur i Fossekleiva er godt forberedt når det er tid for deres årlige festival. Den britiske dukkemakeren, Judith Hope sitter 10 dager i karantene, og er deretter klar som festivalkunstner. Hun holder en ukeslang workshop, og resultatet fra workshopen stilles ut. Ellers får barna stor plass, og både barnehager og skoler får, i tillegg til ulike workshopmuligheter, besøk av både Hopes store fuglefigurer, «Keepers nest» og av norske figurteaterkunstnere.
Selv det planlagte internasjonale programmet blir ivaretatt i Fossekleiva, om enn i en ny form. I stedet for å vise en filmet versjon av forestillingene, er hver gruppe invitert til å sende en liten videopresentasjon av seg selv og sitt virke.
November 2020. Norge er inne i vår andre koronabølge, og vi går inn i en ny nedstengingsperiode. I Oslo blir alle teatrene stengt. Vi er mer skeptiske nå, men øyner et lite lys i enden. 2021 er det blanke arket.
Desember 2020. I Australia og på New Zealand samler folk seg i store mengder. Vi ser bilder fra enorme konserter og store sportsarrangementer, og bildene viser oss at de som tror vi kommer til å slutte å klemme hverandre etter pandemi-perioden tar feil. De viser oss også at dette kan gå over. Det vil ta slutt.
Og mens de venter på det, legger Manipulate Festival i Scotland opp til en nesten hel-digital festival, med digitale workshops, foredrag, filmer og forestillinger. Det eneste ikke-digitale, er en «skulptur-tur», med bevegelige skulpturer og lydinstallasjoner av 8 skotske kunstnere, plassert rundt omkring i byen.
Manipulate Festival viser at de tar det digitale til et nytt nivå, og skaper store forventninger til storebroren London Mimes festival som begynner rett før den skotske festivalen. Og storebror innfrir.
Januar 2021. Året er helt nytt, og i motsetning til i fjor, da London viste seg frem med en vårlig bris, er det nå kulderekord. Og kulda viser seg på flere måter. England er i full lock-down. Igjen. Londonerne trenger varme, fellesskap og håp.
Og London Mime gir varme og de tilbyr et digitalt fellesskap. I løpet av 14 dager, viser de 28 filmversjoner av tidligere viste forestillinger, 10 foredrag, 11 workshops og 5 kortfilmer. Mer enn 100 000 seere fra hele verden fulgte festivalen. Og responsen uteble ikke. Ikke håpet heller. Håpet var det riktignok ikke festivalen som sto for. Vaksinen hadde kommet.
For hver film som ble vist, for hvert foredrag som ble holdt, ble tusenvis av briter vaksinert. Dag to under festivalen, ble det satt 140 vaksiner i minuttet, og antallet økte for hver dag. Kulden slapp taket, og på festivalens siste dag, sprakk skydekket og ga løfte om en ny vår.
Mars 2021. Det er tøft å være festivalarrangør nå. Selv med vaksiner, håp og digitale muligheter. Det er tøft, men ikke umulig. Akkurat nå planlegges 4 norske festivaler med figurteater på programmet. Noen vil kanskje avlyse, noen vil kanskje gå digitalt og flere vil garantert få en ny form. Men til neste år – 2022 – da er vi garantert tilbake!