HraMoKa / HraMoKaPlus

av Karen Høie, kulturproduksjoner

Gjennom flere år har vår teatergruppe Kulturproduksjoner vært norsk partner i et samarbeid mellom Nasjonalmuséet i Slovakia, Modrý Kameň National museum for Puppetry and Toys  og Art Academy i Bratislava. Prosjektene har vært støttet av EØS, Norway Grants og den slovakiske regjeringen. Prosjektet HraMoKa (navnet peker på slottet (hrad) Modrý Kameň) ble gjennomført i perioden 2015-2017, mens avtalen for HraMoKaPlus, prosjektets fortsettelse, ble signert i 2019, og ikke avsluttet før april i år.

Prosjektet HraMoKa
hadde som mål å restaurere barokksalene på slottet Modrý Kameň, å legge til rette for bruk av figurteater på muséet der, og å skape kreative aktiviteter for barn og ungdom. I prosjektet lå å lage en figurteaterforestilling med studenter fra figurteaterstudiet i Bratislava og OsloMet som utøvere. Kulturproduksjoner deltok på åpningskonferansen for prosjektet, i videre planlegging og diskusjoner, vi holdt en kortere workshop for barn og unge i Modrý Kameň, og i januar 2017 arrangerte vi ved Academy of Performing Arts i Bratislava workshopen Expression, Connection and Movement in Puppetry for slovakiske og norske figurteaterstudenter, Hilde Veronika Høie og Svein Gundersen ledet arbeidet. Vi jobbet med bevegelse, treningen var gledefylt og krevende. Vi laget store figurer av papir. Tre figurspillere samarbeider om å gi figuren liv, det er et intenst arbeid - som vi forøvrig har lært av Handspring Puppet company. Figurens bevegelser må synkroniseres, det krever stor grad av konsentrasjon og samarbeid, det er suveren øving, figurene er ment for trening, men i dette prosjektet brukte dem også som figurer i den ferdige forestillingen. Mange morsomme improvisasjoner så dagens lys, og deler av arbeidet fra workshopen ble vist for studenter og ansatte ved akademiet siste dagen vi var i Bratislava.

Fra workshopen  Expression, Connection and Movement in Puppetry for norske og slovakiske figurteaterstudenter på Academy for Performing Arts i Bratislava 2017.
Foto: Kulturproduksjoner

Workshopen ble så flyttet til selve Modrý Kameň, der vi øvde videre i den nyrestaurerte barokksalen. Vi besluttet å bruke utvalgte scener vi ønsket å ha med videre, repeterte og videreutviklet scenene, improviserte frem nye, og knyttet dem dramaturgisk sammen. Resultatet av arbeidet ble forestillingen Death of the Puppeteers. Forestillingen hadde premiere på den avsluttende konferansen for prosjektet i 2017. Tematikken i forestillingen assosierte til restaureringen av slottet Modrý Kameň, og forsinkelsene prosjektet hadde opplevd på grunn av arkeologiske funn. Forestillingen varte i en halvtime, og ble spilt både for et lokalt publikum og tilreisende gjester fra den nasjonale regjeringen i Slovakia, Nasjonalmuseet i Bratislava, Akademiet for scenekunst i Bratislava og Den norske ambassaden. Slovakiske TV-kanaler viste utdrag fra forestillingen på slovakisk TV, og både prosjekt og forestilling ble omtalt i flere slovakiske aviser.

Devil, Border guard, Secretary,
Foto: Kulturproduksjoner

Prosjektet HraMoKaPlus
ønsket å fortsette det vellykkede samarbeidet fra HraMoKa og ble definert slik: Restoration of the premises of the baroque wing of the mansion at Modrý Kameň Castle for the traditions of Slovak toy and puppet making in craft workshops, production and sale of regional products. Også denne gangen innebar avtalen at Kulturproduksjoner var ansvarlig for en kunstnerisk produksjon: norske og slovakiske kunstnere skulle lage en figurteaterforestilling, basert på slovakiske og norske folkeeventyr. Akademiet for scenekunst i Bratislava hadde vært vår samarbeidspartner i den kunstneriske delen av prosjektet HraMoKa. I HraMoKaPlus var Akademiet igjen samarbeidspartner, nå ved avdelingen for kunst og design. Den ferdige forestillingen skulle også nå spilles i barokksalen på Modry Kamen under avslutningskonferansen for prosjektet, vare omkring en halvtime og spilles for et publikum med både lokale og inviterte gjester.

Kulturproduksjoner signerte avtalen for HraMoKaPlus i 2019, men vi møtte vanskeligheter – pandemien herjet. Vi kunne ikke dra til åpningskonferansen, hvor de første diskusjonene om utviklingen av prosjektet skulle diskuteres nærmere. I tillegg ble prosjektet ytterligere forsinket på grunn av komplikasjoner under restaureringsarbeidet. Men All´s well that ends well… Vi arbeidet, hver på vår kant, og var egentlig godt i gang da vi endelig kunne møtes. To workshoper ble arrangert, i juni 2023 og april 2024, begge på Modrý Kameň, hvor vi nå kunne ta i bruk nye, velutstyrte verksteder. På første samlingen ble vi kjent med muséet, verkstedene og hverandre, vi utvekslet kunnskap om slovakisk og norsk figurteater, og valgte to eventyr fra hvert land som vi så for oss at vi kunne jobbe med. Vi bestemte oss for å bruke marionetter, eventuelt også skyggeteater, vi ønsket også å bruke fortelling som element i vår nye forestilling.

Vi begynte det praktiske arbeidet, formet hoder inspirert av karakterene som opptrådte i våre utvalgte eventyr, modellerte med leire og støpte former med silikon. Tanken var at disse senere kunne støpes i lettere materialer og brukes som prototyper for museumsbutikken. Forberedelsene til den neste workshopen ble gjort på bakgrunn av arbeidet fra denne første samlingen. Vi holdt kontakt gjennom året via mail, utvekslet tanker og idéer, planla for vår felles forestilling. Det er ganske krevende å holde liv i kontakt og diskusjoner per mail og post gjennom et helt år, språkproblemer gjorde seg også gjeldende. Vi klarte etter hvert å bli enige om å bruke bare to eventyr, et slovakisk: Den flinke jenta, og et norsk: Syvende far i huset. Vi diskuterte om vi skulle lage en mer tradisjonell, enkel dramatisering av eventyrene, spille historiene som de er med få endringer, eller om vi skulle lage en ny historie, inspirert av eventyrene.

Martin Dubravay og studentene hans jobbet i Bratislava med å lage figurer til forestillingen. De valgte å overføre uttrykket fra hodene som ble modellert under vår første arbeidsøkt til tremateriale. Kulturproduksjoner arbeidet videre på Hamar. Vi visste vi ville ha veldig kort tid til øving når vi kom tilbake til Modrý Kameň, og for å være forberedt jobbet vi med flere manusvarianter: dramatiserte begge eventyrene, hver for seg - de kunne eventuelt framføres som Akt 1 og Akt 2. Vi laget dernest en versjon der de to eventyrene ble vevet sammen. Og som et tredje forslag skrev jeg et nytt manus, inspirert av eventyrene, men med tema fra en aktuell problemstilling i verden i dag, og kalte det Courage. Det handlet på en humoristisk måte om flyktningeproblematikk, om saksbehandling og korrupsjon i forbindelse med passkontroll og grensepassering. I tilfelle vi skulle velge å arbeide med dette stykket, laget vi rekvisitter og sceniske elementer vi ville trenge i spillet, som fugler, lykkehjul, og diverse rekvisitter som pass, protokoll, kofferter.

I april samlet vi oss igjen på Modrý Kameň. Første dagen gjorde vi oss kjent med figurene, de var skåret i tre, nydelig utført og uten kostymer. Vi leste gjennom alle tekstene og diskuterte hva vi skulle velge, det endte med at vi valgte det nye stykket, både de norske og slovakiske figurspillerne våre mente det var mest utfordrende å jobbe med et samtidstema, og så også at teksten hadde mange muligheter for handlinger. Og forestillingens tittel ble besluttet: Courage.

Ferdig forestilling
Foto: Modry Kamen

I forestillingen Courage møtes en ung jente og en ung gutt, Sophia og Olav, utenfor en passkontroll. De har vært på reise, i mellomtiden har det vært statskupp i hjemlandet, de er engstelige for familiene sine og vil skynde seg hjem. En grensevakt stopper dem, grensen er stengt, landet styres nå av de syv sekretærene (i stykket forkortet vi antallet til tre), og sekretærene bestemmer hvem som får komme inn i landet eller ikke. Sekretærene dukker opp en etter en (spilt av samme karakter), hver gang må sekretærene rådføre seg med grensevakten, som igjen rådfører seg med djevelen. Sophia og Olav blir stilt overfor forskjellige utfordringer som de må løse for å få tillatelse til å passere grensen. Eventyrene hjelper dem å finne svar på de krevende oppgavene og gåtene de blir konfrontert med, men ingen svar og ingen innsats blir godkjent, passene deres er ikke lenger gyldige, og navnene deres finnes ikke i den offisielle protokollen... De er utslitte, men til slutt får de belønning: tillatelse til å snu lykkehjulet. Hjulet skal nå avgjøre om de er verdige til å komme inn i landet.. men det stopper nesten alltid ved No Entry eller Try Again, sjansen til et stopp på Welcome er liten – og kan i tilfelle avverges av Grensevakten. Til slutt bestemmer historiefortelleren seg for å bryte handlingen, for å lage en mer rettferdig og håpefull løsning.

 

Vi fordelte rollene i stykket etter figurenes karakteristika og uttrykk, og understreket uttrykkene med kostymer. Svein Gundersen regisserte stykket, Martin Dubravay sto for det visuelle uttrykket. Vi hadde øvelser åtte timer daglig, i tillegg til "lekser": lære tekst, memorere bevegelser, justere sceniske elementer og figurenes kostymer. På prøvene eksperimenterte vi med bevegelser, situasjoner, vi trente dukkeføring, diskuterte ulike mulige løsninger, gjentok vanskelige sekvenser og repeterte det gjentatte en gang til, og en gang til. Hele tiden justerte vi, endret og prøvde ut nye løsninger. Det var en fin utfordring for oss i Kulturproduksjoner å jobbe med marionetter, vi har ikke brukt denne teknikken ofte, mens det er en stolt tradisjon i Slovakia. Vi elsket å jobbe med disse figurene, og likte at vi kunne bruke dem på en mer utradisjonell måte, ikke bare manipulere med strenger, men også hands on. Det gjorde det mulig for hver karakter å motta og gi bort kofferter, protokoller, kaste pass, starte lykkehjulet, åpne grensebommen og hva som helst, på en ganske troverdig måte. Vi lærte av våre slovakiske kolleger å bruke figurene ganske så røft. I begynnelsen var vi for andektige i møtet med figurene, våre slovakiske kolleger nærmest slengte dem rundt, figurene fikk uventede og uttrykksfulle bevegelser. Og de var solide, tålte behandlingen godt. Alle deltakerne i prosjektet jobbet mer enn man kunne forvente, og med energi og entusiasme. Vi endte opp med en forestilling som vi er glade for å ha skapt, og den ble godt mottatt.

 

Death of the Puppeteers

Dramatiker: Svein Gundersen og Hilde Veronika Høie
- bygget på improvisasjoner av studenter som deltok i prosjektet

Regi: Svein Gundersen og Hilde Veronika Høie

Prosjektledelse: Modry Kamen museum, Academy of Performing Arts in Bratislava, Kulturproduksjoner ved Karen Høie –  https://www.hramokaplus.eu/kulturproduksjoner,-hamar,-norsko.html

Dukkespillere: studenter fra Academy of Performing Arts in Bratislava, og fra OsloMet.

 

Courage

Dramatiker: Karen Høie

Regi og sceniske elementer: Svein Gundersen

Figurer og kostymer: Martin Dubravay og studenter fra Academy of Fine Arts and design in Bratislava

Prosjektledelse: Modrý Kameň museum, Academy of Fine Arts and Design in Bratislava, Kulturproduksjoner ved Karen Høie

Puppeteers: students from Academy of Performing Arts in Bratislava, and Norwegian puppeteers