Faglig FORUM - Figurteateret i nordland
Under Figur i Fossekleiva gjennomførte UNIMA et faglig forum hvor produsent Anne Silje Kolseth fra Figurteateret i Nordland svarte på innsendte spørsmål.
Her finner du en oppsummering av spørsmål og svar fra forumet
Om utdanningsinstitusjoner:
I fjor gjennomførte UNIMA et faglig forum under FiF om figurteaterutdanning i Norge. Kan dere fortelle litt om hvordan FiN samarbeider med utdanningsinstitusjoner?
Vi har flere typer samarbeid med utdanningsinstitusjoner i Norge. Rent konkret har vi frem til 2026 et samarbeid med teaterutdanningen ved Nord Universitet hvor vi sammen arrangerer workshops for teaterstudentene med workshopholdere som på ulike måter jobber med figurteater. I 2022 hadde også Wakka Wakka arbeidet med avgangsforestillingen til teaterutdanningen hvor de hadde en produksjonsperiode i Stamsund. Av andre samarbeid kan vi nevne at vi jevnlig er i dialog med teaterutdanningene om mulige prosjekter, kunstnerisk leder gjesteforeleser iblant, vi tar imot hospitanter både fra norske og internasjonale utdanningsinstitusjoner og prøver i stor grad å dele info om workshops med teaterutdanningene
Om workshoper:
Hvor ofte har dere workshoper?
De to siste årene har vi gjennomført 3-4 workshops i året i Stamsund. I tillegg har vi tilrettelagt for de nevnte workshopene ved Nord Universitet, samt en workshop i Oslo under årets Go Figure! og en i fjor under Figur i Fossekleiva.
Må man «søke seg inn» til workshoper, eller melde seg på?
Man må søke. I utlysningen av workshopene ber vi om å få tilsendt motivasjonstekst og cv, så er det opp til workshopholderen og kunstnerisk leder på FiN å velge ut deltakerne.
Hva dekkes når jeg deltar på en workshop?
Workshopen koster ingenting for deltakerne, det vil si at vi dekker honorar til workshopholder. Deltakere får støtte til reisekostnader, overnatter gratis i våre leiligheter pluss at vi vanligvis tilbyr lunsj.
Jeg ønsker å tilby dere en workshop. Kan jeg kontakte dere?
Absolutt!
Om søknader:
Jeg skal for første gang søke meg inn hos Figurteateret i Nordland og går inn på hjemmesiden deres. Der står det at jeg kan søke co-produksjon, forprosjekt eller residensopphold. Hva er forskjellen på de tre?
En co-produksjon eller samproduksjon er en søknad for å gjøre en ferdig forestilling. Her må det legges frem en overbevisende prosjektbeskrivelse og en plausibel plan for budsjett, team og fremdrift.
Forprosjekt er på et tidligere stadium i den kunstneriske prosessen og kan være for ideutvikling, testing av konsepter. Vi prøver også å tenke ut hvordan FiN kan bidra inn med kompetanse i denne fasen av et prosjekt både kunstnerisk og teknisk.
Residensopphold er et sommeropphold hvor vi gir et kompani tilgang til teatret mens vi har ferie, et ønske om å kunne utnytte huset best mulig. Dette er et litt annerledes opphold og gis kun til kompanier som kjenner huset godt.
Hvilke fasiliteter har dere og hvordan er disse tilgjengelige?
Figurteatret er et lite hus med mye innhold. Det finnes to scener, en vi kaller store sal som er en 10x10m black box og lille sal, en mindre speilsal. Vi har også flere verksteder for jobbing med tre, metall, maling/liming, figurmaking, samt en systue og ganske så mye utstyr, lyd og lysutstyr, 3d printere, laserkuttere, you name it. Også er det viktig å fremheve at vi har ansatte med mye erfaring og kompetanse som har hjulpet frem hundrevis av prosjekter og ideer.
Jeg er nyutdannet og har ikke produsert noe før, men har en veldig god idé. Er lite erfaring et hinder?
Nei, et mål for oss er å jobbe med både nye up-and-coming og erfarne kompanier. Om det er noen vi er nysgjerrige på eller ikke har jobbet med tidligere kan det hende vi inviterer til forprosjekt eller en workshop for å bli kjent.
Jeg har vært hos dere på kurs og dere kjenner til meg. Gjør det at jeg stiller sterkere?
Det er bra at vi vet hvem du er og hva du kan, men om dette gjelder en søknad for en co-produksjon må vi først og fremst ha tro på at prosjektet kan gjennomføres og bli til en god forestilling eller bidra i utviklingen av figurteater/visuelt teater.
Jeg kan føre figurer, men jeg kan ikke lage dem. Eller, jeg er først og fremst dramatiker og har skrevet en strålende tekst for figurer, men har ingen som kan fremføre den. Må man ha med hele teamet i en søknad?
For en co-produksjon, ja, for et forprosjekt trenger man ikke nødvendigvis ha alt på plass. Vi er gode på matchmaking og kan hjelpe med et stort nettverk, men det er ikke sånn at vi setter sammen et team for deg, det må du nesten finne frem til selv.
Figurteateret kan støtte med 40-50% av totale produksjonskostnader (avhengig av total størrelse på budsjettet), men burde man kunne vise til annen, innvilget økonomisk støtte når man søker, eller kan dere være de første? Holder det med en plan for hvor støtten til slutt skal komme fra?
Produksjonsstøtten fra oss vil i stor grad være avhengig av størrelse/format på prosjektet og vil variere fra ca 10-50%. Og det MÅ kunne vises til annen planlagt/innvilget støtte i en søknad.
Er støtte fra dere prosjektstøtte, faktiske midler - for eksempel til honorar, eller er det in-kind?
Vi bidrar med begge deler, men hvor mye presiseres og utarbeides i dialog med kompaniet rundt det planlagte prosjektet.
Hvor stor andel norske kunstnere tar dere inn versus internasjonale kunstnere? Har dere tanker/ønsker rundt dette? Hva gjør at denne fordelingen blir som den blir?
Ca 50/50 norske og utenlandske prosjekter. Målet vårt er å utvikle figurteater og visuelt teater som sjanger og vår strategi for å gjøre dette har blant annet vært å bringe inn kompetanse fra resten av verden og blande denne med den norske, for deretter å se hvordan begge parter kan lære og utvikles.
Hva skjer etter et forprosjekt?
Dette vurderes individuelt etter ferdig forprosjekt.
Hva skjer etter endt residensopphold eller co-produksjon?
Forhåpentligvis får forestillingen et godt og rikt liv og kan spille på festivaler og scener over hele verden. Og vi forsøker som best vi kan å bidra til den videre reisen. Men også dette vurderes etter ferdig produksjon.
Har dere samarbeidspartnere i utlandet? Med tanke på mulige turnéer/visningsarenaer etter co-produksjon?
Vi har ikke direkte samarbeidspartnere, men har etter hvert et stort nettverk av festivaler og programmerere som vi kan sette kompanier i kontakt med.
I en tid der figurteater som form er i utvikling (objekter, scenografi, møte med det digitale), har dere en definisjon av hva figurteater er?
Animering av objekter, et objekt kan være en kropp, en skygge, et funnet objekt, en figur, en dukke og mange andre ting. Begrepet figurteater favner om prosjekter som aktivt benytter noe ikke-menneskelig i sitt uttrykk.
På Figurteatret jobber vi aktivt for å styrke kjernen i profesjonen, og samtidig sørge for at formen kan utvikle seg videre.
Vi er mer opptatt av et særegent blikk som har en oppriktig interesse for hva mulighetene i bruken av figurteater – i sine mangfoldige former – kan bringe inn i en produksjon, enn av å rendyrke en tradisjon og en teknikk.