Digitale bekjente over landegrenser

Reisebrev fra internasjonalt rådsmedlem

av Tiina Suhonen

Hvor: Golden Sparkle 26. Internasjonal figurteaterfestival i Kragujevac, Serbia http://www.pozoristezadecu.com/en/golden-sparkle/

Hva: Figurdesign og tilvirkning av figurer og scenografi i naturmaterialer for figurteaterforestillingen Stara Planina med premiere 15.05.2024   

Hvem: Pisto puppets&props ved Tiina Suhonen og Sean Morrissey

www.pisto.no IG @pisto.no

En videosamtale med en venn fra Kroatia førte oss i Pisto puppets&props sammen med scenograf Claudia Lamantea i Irland og teatersjef Jelena Stojanović Patrnogić i Serbia. Jelena hadde en plan, og søkte etter kunstnere til samarbeid.

Tema - natur
Kragujevac barne- og ungdomsteater er et stort teater med plass til hele 330 publikum i salen i sine nydelige, røde og myke fløyelsstoler. Teatersjef Jelena hadde nylig skrevet et manus til forestillingen Stara Planina som handler om å verne om naturen på Balkanfjellene. Stara Planina betyr «gammelt fjell». Balkanfjellene er et stort område med ville hester, og der mennesker med sine saueflokker og esler fremdeles lever i pakt med naturen – men der mennesker også noen ganger bruker naturen skjødesløst og ikke verdsetter den magiske skjønnheten til det sårbare fjellet.  

Non-verbal moderne installasjon med kort frist
Temaet og manuset fra Jelena kunne i utgangspunkt håndteres som et tradisjonelt figurspill, men Jelena ønsket en non-verbal, visuell og moderne forestilling med installasjonspreg og kun én dukkespiller, Milica Vraneš som også er skuespiller. Musikk skulle komponeres spesielt til stykket.

Vi hadde veldig kort tid til planlagt deadline, men etter en ide-utveksling på Zoom ble det klart at vi ville gjerne bidra sammen med Claudia. Vi delte moodboards på forhånd på WhatsApp og e-post, så en slags skisse var klar når vi ankom til Kragujevac. Men det var selvfølgelig først da at utviklingen egentlig begynte. Kort sagt; tiden var knapp og graden av improvisasjon høy, og det var en veldig morsom måte å utvikle ting på.

Sean Morrisey i arbeid
Foto: Tiina Suhonen

Superhyggelig teaterstab og moderne hjelpemidler
Vi hadde allerede møtt Jelena og teaterstaben på Zoom, og alle sammen viste seg å være helt fantastisk hyggelige og imøtekommende «in real life» – Maja, Boris, Miloš, Marko R, Rade, Saša, Marko D, Alina, Dragan, Predrag og alle andre. Det var et perfekt utgangspunkt for et godt samarbeid. Teaterstaben hadde rigget et eget verksted for oss med store vinduer og et digert arbeidsbord. På hyllene hang alt av utstyr vi muligens kunne trenge, og det var innkjøpt masse materialer vi kunne bruke fritt.

Arbeidsspråket vårt var engelsk med de fleste, med unntak av regissør Emilija Mrdaković, der vi brukte tolk og Google Translate til og fra serbisk. Google Translate fungerte i grunnen fint selv om det kunne se litt komisk ut med alle som sto sammen og tastet i vei på mobilen og viste skjermen til hverandre. Da kunne det komme smil og nikk fra leseren, eller enda mere tasting for å utdype hva man egentlig mente.

Naturmaterialer på scenen
For å gjenspeile temaet i stykket ønsket vi å bruke mest mulig lokale naturmaterialer. Det ble flere turer ut i høydene rundt Kragujevac for å samle kvister, gammel bark, gammelt tømmer og røtter. Noen små og store insekter fulgte med til verkstedet, så de måtte utvises underveis. Vi trengte også veldig mye ullgarn til å danne en seks meter høy foss på scenen. Heldigvis fant vi en bitteliten, tradisjonell ullgarnbutikk som hadde kjempehesper av lokalprodusert ull. Der ble det storhandel den dagen. Figurspillerens prøveklær fant vi på bruktmarkeder.

Foto: Laki Lazarević

Flytende fjell
Claudia ønsket å skape følelsen av å flyte i luften og designet bruddstykker av fjellandskap med flere nivåer både i høyde og perspektiv. Sauene, fuglene, hus, menneskefigurer og landskap ble ikke skalert i «korrekt» målestokk til hverandre og det viste seg å fungere kjempefint.

Figurene vi laget fungerte nærmest som objekter. Samtidig skulle de ha tydelig personlighet og karakter. I starten av forestillingen var to av figurene – to unge gutter – som var skåret ut av plommetre, gjemt som en del av landskapet inntil figurspilleren «oppdaget» dem.

Magisk videolerret
Forestillingen starter med video av fjellandskap, samtidig som dukkespilleren synger en tradisjonell sang om fjellet Stara Planina bak et delvis gjennomsiktig videolerret.

Siden videovisning skulle være en integrert del av forestillingen hadde vi skaffet et stoff vi kunne projisere videoer av fjellområder på. Etter flere tester plasserte vi det slik at det kunne projiseres, lyssettes og spilles både fra foran og bak stoffet på scenen. Dette, sammen med at en liten tribune for publikum var plassert rett på scenekanten, ga en veldig spesiell, intim effekt og en opplevelse for tilskuerne av å virkelig være en del av landskapet. Det var spennende å høre et gisp fra tribunen under premieren første gang lys, video og sang startet. Vi tok det som et bevis på at den magiske effekten var der også for andre enn oss!

Foto: Laki Lazarević

Slatna Iskra-festivalen

Selve figurteater-festivalen var en flom av nye inntrykk. Forestillingene fra Polen, Serbia, Kroatia, Spania, Italia, Tyskland, Tsjekkia, Frankrike og Slovenia deltok i konkurranseprogrammet og representerte forskjellige stilretninger som virkelig var engasjerende og spennende å se på. Den store salen med hundrevis av røde seter var fylt til randen under hver forestilling og mange tilskuere måtte stå. Premieutdelingen under avslutningsfesten på den lokale kafeen var et høydepunkt for alle som hadde reist langveisfra for å vise fram sine forestillinger og møte kolleger.

Stara Planina på turné

Figurene og scene-elementene til Stara Planina-forestillingen er enkle å pakke for transport, og forestillingen har allerede blitt spilt i Montenegro på 11. International Puppetry Festival i Podgorica, Andrijevica, Plav og Zablac (04.-08.09.24) hvor den vant prisen for beste scenografi. Nå forberedes det til at forestillingen skal reise til Warszawa i Polen og til Shanghai i Kina. Det er veldig stas, da vi selv føler at forestillingen ble veldig poetisk og visuelt vakker. Vi håper at flere vil oppleve magien i denne forestillingen med et slikt universelt tema som naturvern.

Fun facts med «turist-øyne»

-       Det er nesten ikke mulig å finne et menneske som ikke røyker sigaretter i Kragujevac. De mest ekstravagante sigarettene vi fikk øye på, heter Karelia, er i rosa farge med gull-farget filter og plasseres i et elegant sigarettetui for røyking.

-       Kaffen som drikkes er virkelig så sterk at skjeen står i koppen, faktisk er halve koppen full av fin kaffegjørme som er som kvikksand. Denne power-drikken heter Turkish Coffee.

-       I sentrale strøk av Kragujevac virker det som om det finnes, på alle fire sider av hvert kvartal, i gjennomsnitt to advokatkontorer, to brukthandlere og to apoteker.

-       Vi opplevde at serbisk gjestfrihet er meget stor, og kan gjerne inkludere en grillfest på en hytte under plommetrær der det serveres ferske grønnsaker, grillet hel gris, gitarspill, sang og selvfølgelig rakia-fruktsprit.

Stara Planina

Konsept: Jelena Stojanović Patrnogić

Regissør: Emilija Mrdaković

Scenograf: Claudia Lamantea

Figurdesigner og figurmaker: Tiina Suhonen

Komponist: Lazar Novkov

Skuespiller/figurspiller: Milica Vraneš

Scenografimakere: Claudia Lamantea, Tiina Suhonen, Sean Morrissey

Lysdesign: Rade Stamenković, Saša Radovanović

Lydtekniker: Marko Durić

Plakat og pr: Dejan Petrović

Fotograf: Laki Lazarević